sâmbătă, 25 aprilie 2009

Bicicleta

Ideea că nu poți merge cu bicicleta pe aleile parcurilor mi se pare o prostie colosală.
Sunt uluit, de altfel, că în jurul acestei chestiuni se mimează dezbaterea.
E atât de evident că bicicliștii se pot plimba liber pe aleile unui parc încât a cere cuiva să justifice un asemenea lucru seamănă cu a-i cere unui fiu să justifice că-și iubește părinții.

21 de comentarii:

Anonim spunea...

am invatat sa merg pe bicicleta la 19 ani , in Franta, si de atunci este una dintre cele mai mari bucurii ale mele ... Parcul este al bicicletelor si cea mai mare bucurie este sa te plimbi printre copaci cu bicicleta ...Dar nu cereti ca acest lucru sa fie inteles de multi , intr-un moment cand homo sedentarus este la tot pasul, atat fizic, cat si spiritual

Adi54 spunea...

Ideea e ca interdictia (absurda in general, dar justificata in cazuri particulare) deriva din faptul ca unii biciclisti (si rolleri) nu se plimba agale prin parc (cu viteza doar usor superioara pietonilor simpli), ci participa la raliuri de viteza sau concursuri de sarituri riscante, exhibitii periculoase pentru ceilalti participanti la traficul din parc.
Deci unele restrictii de acces sint justificate, ca o compensatie pentru lipsa de educatie si bun simt a unor teribilisti (din cauza carora sint pedepsiti la gramada toti biciclistii).

Anonim spunea...

Eu am stat 6 ani in Japonia si din astia, cam 9 luni (adica vreo 3 ore pe zi, in fiecare zi) le-am petrecut in sa.

In Japonia, nu se intra cu bicicleta in parc, in acea zona in care se sta pe iarba.

In schimb, se circula peste tot cu bicicleta, inclusiv in parc pe alei si pe pistele de bicicleta.

cred ca ar trebui si la noi sa se schimbe parcurile din expozitii de flori in zone cu iarba si unde sa fie voie sa stai pe iarba.

De asemenea, ar trebui delimitate zonele in care ai voie cu role si bicicleta de zonele in care stai pe iarba si pot zburda, desculti, copiii mici, fara sa se teama ca vine un nebun cu skateboardul peste ei si le sparge capul.

E usor, se face in Japonia, putem sa o facem si noi.

Anonim spunea...

@Adi54

Ai perfecta dreptate (eu sunt ala cu Japonia de mai sus), si pe mine ma agaseaza teribilistii care fac sporturi extreme mai ales cand sunt copii mici in preajma.

In unele parcuri, cetatenii au inceput pur si simplu sa ignore restrictiile stupide si se relaxeaza pe iarba impreuna cu copiii. Eu merg la sfarsit de saptamana in parcul Dr. Taberei si sunt mai multe locuri in care putem sta pe iarba.

Din pacate, si in parcul nostru mai sunt biciclisti fara minte si, mai rau, oameni cu caini, pe care ii lasa sa-si faca nevoile prin parc, fara sa curete insa dupa ei.


Pe timpul iernii, cei mai inteligenti dintre cei care vin in parc cu bicicleta, folosesc fundul lacului secat, neted ca in palma, fiind asfaltat, pentru exercitiile riscante.

Gabi Preda

desves spunea...

In Romania si mai ales in Bucuresti sunt foarte putine spatii marcate pentru biciclisti.
Este problema de mentalitate,
de a introduce inca din faza de proiect aceste piste de biciclisti.

Ati vazut cum este organizata circulatia cu bicicletele in Olanda?.
Mersul pe bicicleta este o activitate de zi cu zi a fiecarui olandez.
Ar trebui sa invatam de la ei

Om ca Tine spunea...

Haide-ti domnu' Preda, lasati frivolitatile / bicicletele etc si mai spune-ti si Dvs ceva citibil, ca de fo trei posturi va deschid blogul degeaba. Inca mai este Saptamina Luminata...

Cristian Preda spunea...

Pentru Om ca tine: atentie mare la limba romana!!

Anonim spunea...

M-am intors si eu recent din Olanda. Acolo nu poti intra cu bicicleta in muzeu, gara sau in berarie, in rest e permis accesul cam peste tot. Ceea ce noua ne lipseste fata de olandezi este cultul bunului simt al fiecarui cetatean fata de semeni si inteligenta reprezentantilor decizionali din cadrul "cetatii". In loc sa inteleaga mai inainte in ce fel se poate descongestiona un trafic infernal citadin, prin ce modalitate se poate reduce o mare parte din poluare, cum poti sa aduci un plus de sanatate si vitalitate citadinilor stresati si sedentari, "inteligentii" nostri se rezuma in a gasi interdictii si masuri coercitive.

A.Constantinescu

Gabriel Preda spunea...

Pe unde am mai biciclit :-)

La tara, in Romania, in copilarie ... masina nu cred ca avea nimeni in toata comuna ... militia venea pe bicicleta, postasul la fel, doctorul Voicu, care avea casa cu piscina, mergea in vizite cu sareta ... toti oamenii aveau biciclete, unele le mai imprumutam si eu cand am crescut destul de mare ...

La Grenoble, la inceputul anilor '90, in oraselul in care populatia studenteasca, raspandita si in campus-ul din St. Martin d'Heres, intrecea pe cea a localnicilor ... in campus erau mii de biciclete, imi amintesc primele lectii despre cum sa iti alegi bicicleta, de la un roman "cu experienta" : "ia-ti una ieftina, la a doua mana, la asta nu iti trebuie decat un lant simplu, 200 franci bicicleta, lantul e 10 franci" ... "si asta (una cu rotile cam strambe)?" ... "asta e gratis, nu ai nevoie de lant" ... de furtul bicicletelor si reciclarea lor se ocupau arabii, un roman le comercializa, una din fetele care nu mai aveau bursa dar se intretineau lucrand la cantina mi-a spus ca, daca asteptai un an, dupa ce ti se fura bicicleta, puteai sa "ai noroc" sa ti-o cumperi tot pe a ta, la a doua mana ... ca sa fac prima excursie mai lunga, vreo 15 Km pana la un castel, am imprumutat de la un coleg o bicicleta mai solida ...
... mai tarziu, prin '99, in Tokai-mura, un sat japonez din Ibaraki cu o populatie cam cat a Grenoble-ului, am avut prima bicicleta serioasa, un mountain-bike, mostenita de la un student strain care plecase intre timp ... cum drumul de la camin la laborator era cam 20 min pe jos, o bicicleta era foarte utila... aveam 2 biciclete in oraselul in care locuiam, in Saitama, tot mostenite de la studenti mai vechi ... le-am luat cu mine cand m-am mutat in inima Tokyo-ului, in Setagaya-ku ... bicicleta e foarte utila in Japonia, toti o folosesc de acasa pana la gara de tren cea mai apropiata ... in jurul garilor din suburbii sunt garaje de biciclete, cu abonament, cladiri imense si pe cateva niveluri ... imi amintesc de cele cateva actiuni ale politiei in care au ridicat bicicletele parcate neregulamentar, pe terenuri virane din preajma garii, de catre cei care voiau sa evite astfel plata abonamentului pentru garajul de biciclete ...
...singura data cand am fost oprit de politie ... incercasem sa prind verde si am traversat cam pe rosu, un politist pe bicicleta a venit agale dupa mine, m-a oprit si mi-a verificat, pe un palm cu care s-a legat la baza de date a politiei, placuta de licenta a bicicletei ... din fericire, eram cu bicicleta cumparata de la magazin si cu placa de inregistrare, asa ca doar m-a intrebat, dupa ce s-a uitat la placuta mea, daca sunt "pureda-san" si m-a sfatuit sa astept sa se faca verde ...
... primul accident de bicicleta l-am vazut in China, in Ghuanghzou, langa West-lake, era o zi ploioasa si, cand puhoiul de biciclisti care asteptau la semafor a pornit, o femeie care se lupta cu pelerina care o incomoda s-a ciocnit violent de un barbat grabit, din sens opus. M-a uimit ca tipul nici nu s-a uitat la victima lui si a trecut mai departe, dupa ce s-a ridicat in scarba. Victima ramasese pe jos, s-a ridicat cu greu si, vizibil lovita, si-a carat pe trotuar bicicleta cam sifonata.

Gabi Preda

Gabriel Preda spunea...

In Grenoble

In Grenoble, asta era pe la inceputul anilor '90, am fost uimit ca bicicletele, ca si tramvaiul super-futurist, aveau propriile semafoare. Orasul era strabatut de circuitul de biciclete, care se intindea pana in campusul din St. Martin d'Heres. Pentru mine, iesit din tara pentru prima oara atunci, civilizatia bicicletei se facea cunoscuta in acelasi timp cu civilizatia pur si simplu. E drept, Grenoble era un oras parca obsedat de sport. Magazinele din centru se imparteau in doua: magazine de biciclete si magazine de sporturi de iarna. La astea se mai adaugau cateva magazine cu echipament de escalada sau hiking. Evident, pe potecile care urcau spre Bastille (cetatuia de deasupra orasului) te intalneai la fiecare pas cu veriga intermediara intre ciclism si urcus pe munte: practicantii sportului extrem si cu totul nou pentru mine atunci: mountain-biking.

Gabriel Preda spunea...

In Saitama, la cumparaturi

In fiecare zi, ieseam cu bicicleta la cumparaturi. In fiecare zi, in care eram in orasel. Pentru ca in timpul saptamanii, cat am stat in Saitama, in micul oras-dormitor Misato-shi, fie eram plecat la Tokai-mura, unde stateam cate 3-4 zile, fie, mai tarziu, cand m-am mutat cu serviciul in Tokyo, plecam dis-de-dimineata si ma intorceam seara (bineinteles, facand cu bicicleta drumul pana la gara).
La cumparaturi, bicicleta e extrem de utila. In micile orasele ca si in Tokyo, cumparaturile nu se fac de la supermagazine ca pe la noi. In schimb treci pe la vreo 3-4 mici magazine din preajma garii sau, cum era in Misato-shi, concentrate intr-un mic centru comercial, de obicei un fel de magazin cu de toate, cam cum e la noi Mega-Image, apoi un drugstore, un "aprozar", un magazin de bauturi, o "macelarie" si, eventual, un magazin de prajituri. Intre ele, mergi pe jos, si bicicleta sta, cuminte, langa alte cateva sute, langa statia de tren sau in spatiul dintre magazine. Cumparaturile facute intre timp se strang in cosul bicicletei, in timp ce iti faci restul de cumparaturi. Daca s-a intamplat vreodata sa-mi dispara ceva ? Nu, sotiei insa i-a disparut bicicleta cu totul, luata din nebagare de seama de un batranel care i-o confundase. A recuperat-o, cu scuzele batranelului, peste cam o zi. Altfel, nimeni nu isi baga nasul in cosul tau de bicicleta.


Ce mai cara japonezii pe bicicleta ? Copiii, maximum vazut de mine e 3. Unul in cosul din fata, altul in cosul din spate si al treilea in rucsacelul de bebelus, purtat tot in spate. Cine era gigantul care conducea aceasta bicicleta supra-incarcata ? O tanara mamica, de vreo 1.50 si 40 de kg :-).

Cum merg japonezii pe ploaie cu bicicleta ? Cu o mana pe ghidon si cu o umbrela in cealalta mana. Bineinteles ca, daca ploua torential, umbrela mai mult de incurca :-).

Cristian Preda spunea...

Multumesc tuturor pentru evocarea bicicletei.

Anonim spunea...

In Irlanda nu ai voie sa mergi cu bicicleta prin parcuri si nici pe trotuar. In schimb poti sa mergi pe linga bicicleta oriunde vrei. Mi se pare de bun simtz, mai ales daca iei in ecuatie si responsabilitatea romanului, ar fi mai bine sa ii separi pe cei cu doua picioarele de aia cu doua roti. Revizuim peste 10 ani.

Anne spunea...

E chiar placut mersul pe bicicleta, iar miscarea este foarte buna

Anonim spunea...

Si dl. Preda, om umblat, a avut nevoie de o delegatie de la noi pt. Parlamentul european ca sa ajunga la aceasta fericita si simpla concluzie? Are oare legatura cu proiectul PD-L (cititi Bacescu) de modernizare a Romaniei? Auziti, domnule Preda: redeti ca trebuie sa-i trimitem pe toti politicienii in voga la 5 ani de somnic, papa bun, indemnizatii si imunitate, ca ma gandesc ca dupa, ori e lasa, ori ne scutesc de gradini zoo (cititi, va rog, si Boc, nu doar Oprescu), pasari exotice, tufanele si fantani (aici e bataie de la toate partidele,patentul e al dlui Solomon, de la Craiova, dupa ce trecu in barca Pd-L)? Si-acasa puteti sa ne spuneti din astea, si colegilor de partid in campaniile electorale. Cum de v-ati trezt abia acum. Nu-i rea constatarea,d ar e ridicol de brusca si vine din categoria: acum ca m-am ajuns in capitala euopeana, fraierilor, ia sa va invat eu bunele maniere! De 200 de ani boierii vin din Europa i discuta acasa... problema taranesca, domnul Preda. Bibliografia n-are rost, oricat ar fi de in voga :) Sa traiti bne la Brussel -cum zice favoritul dvs. Niste lectii despre ne-marlanie nu-i puteti furniza?

Anonim spunea...

mereu si mereu aceleasi personaje pe sticla, la petreceri mondene, pe bloguri, prin ziare ori reviste...dk vreti sa stiti cum e si ce face poporul intrati pe http://crizeleluarvinte.wordpress.com... poze cu tarfe ieftine, divagatii extremiste, strigate de disperare, multa gargara...matasoasa insa pt. cititor, ciudatenii doar aparent nevinovate, cascadorii lirice de calitate, aforisme taioase, apeluri infierbantate la desteptare civica ori futai moca, povesti cu si despre prosti si lichele, analize mai putin ortodoxe, halucinatii fecunde, vise sparte, furii incontrolabile etc...am poze murdarele si cu anumiti copii de bogatasi cd isi fac de cap prin cluburi sau cu minore tavalite in birturi de arabi

health spunea...

in toate tarile din lume...cele civilizate mai ales...este ceva normal sa te deplasezi cu bicicleta...dar vezi la noi daca nu esti in bmw rade lumea de tine...te injosesti

Cartusel spunea...

Unde sunt locuri sunt si hoti, iar traficul nu prea te incurajeaza

optimizare motoare spunea...

Susutin plimbarile cu bicicleta!

Specialist AdWords spunea...

desi in biciclistii sunt foarte huliti in Bucuresti...speram ca viitorul va schimba situatia in bine

Ultimele stiri din Romania spunea...

Intr-adevar, biciclisti nu sunt prea iubiti de pietoni sau soferi.